2013-02-26

SAMMANSTÄLLNING DAMVADARBYXOR

Efter mitt blogginlägg om avsaknaden av fiskekonfektion för kvinnor så vaknade kommentarsfältet på Facebook. Uppenbarligen och inte helt oväntat så är jag inte ensam om problemet med att finna passande vadarbyxor. Jag fick även en del länktips som jag har utforskat vidare, så jag tänkte att det vore intressant med en liten sammanställning av det utbudet som i dagsläget finns tillgängligt under kategorin damvadarbyxor.
 Storlekar: S-XL (med Long, Short och Full Size). Socka: 6-7 – 9-10 (ca. 36-37,5 - 40-42)
+ Stort storleksomfång
+ GoreTex-förstärkta, 3/5-lager
+ Microfleeceförsedd handvärmarficka samt bröstficka

Storlekar: S-XXL (med Long, Short och Full Size). Socka: 6-7 – 9-10 (ca. 36-37,5 - 40-42)
+ Riktigt stort storleksspann
+ GoreTex-förstärkta
+ Microfleeceförsedd handvärmarficka samt bröstficka 

Storlekar: XS-XL. Socka: ?
+ H2No® Performance Standard fabrics, 3-lager 
+ Går att ändra från bröst- till midjehöjd
+ Invändig dragkedjeficka 

Storlekar: XS-XL. Socka: ?
+ H2No® Performance Standard fabrics, 3-lager 
+ Går att ändra från bröst- till midjehöjd
+ Invändig dragkedjeficka


Therese Lundin - Guide Damvadarbyxor Orvis/Taimen/Vision

Storlekar: XS-XL (med Long och Short Size). Socka: 5-7 – 8-10 (ca. 35-37,5 - 38,5-42)
+ Orvis SonicSeam® technology, 4-lager 
+ Går att ändra från bröst- till midjehöjd
+ Utfällbar vattentät innerficka med touch screen-funktion för smartphones 

Storlekar: S-XL (med Long och Short Size). Socka: 6-8 – 9-11 (ca. 36-38,5 - 40-43,5)
+ 3/5-lager
+ Utfällbar innerficka
 - Saknar gravel guards

Storlekar: M-XL. Socka: ?
+ 3/5-lager
+ Innerficka

Storlekar: XS Small Sock - S Small Sock. Socka: 36-38
+ 3/6-lager 
+ Meshinnerficka och vattentät frontficka

Detta verkar vara de modeller som i dag finns att välja på - i hela världen?! Trots att jag har lyckats gräva fram  hela (!) 8 par olika damvadarmodeller, så verkar det endast vara en leverantör som erbjuder sockstorlek ändå ner till 35, - som jag själv mest troligt skulle behöva. 
   Själv kommer jag att fortsätta hoppas på att efterfrågan på damvadare ökar så att vi inom en snar framtid kan skapa ett så stort tryck hos våra leverantörer att det måste ske en förändring. För min egen del får jag hålla tummarna för att mina Loop-vadare håller några säsonger till, så att jag slipper gå byxlös under somrarna framöver ;-)


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar