2013-01-24

FISKE & NAKNA TJEJER - VART GÅR GRÄNSEN?



Fiskeporr?
   
   Sedan jag läste Sussis blogginlägg tidigare under dagen så har denna diskussion etsat sig fast i mina tankar som en igel ovillig att släppa taget. Att en tidning publicerar sådana här bilder, och uppenbarligen har gjort det under en längre tid, får mig att känna avsmak. Att det dessutom är en seriös sportfisketidning (rätta mig gärna om jag har fel?) känns helt overkligt.  Jag som fiskande tjej vill inget hellre än att se fler fiskande tjejer vid vattendragen, i våra tidningar och bland bloggare – men jag kan inte för mitt liv tänka mig att dessa bilder verkar som ett lockbete på vägen dit. Det känns så långt ifrån ett välkomnande in i fiskevärlden som det bara är möjligt, och det är säkerligen ett ytterst effektivt sätt att få alla kvinnliga läsare att avstå från att köpa tidningen. 

Tur att vi har informativa, verklighetstrogna och seriösa fisketidningar här i Sverige, som man med glädje lägger en slant på att få bläddra i. För fiske och kvinnor kan vara väldigt vackert som komposition - men det finns definitivt bättre sätt att skildra det på!

Här kan ni läsa ett mer detaljerat och utförligt inlägg om vad debatten egentligen handlar om, samt om ni önskar (inför en liten varning här, de är inget för kräsmagade) - se bilderna som jag av rimlig anledning har valt att hålla utanför min blogg.

4 kommentarer :

  1. Bra att även du lyfter detta Therese!!

    SvaraRadera
  2. Suck... Jag blir så förbannat trött på allt jävla hyckleri å dubbelmoral!! Om jag inte håller på att bli fullständigt senil så har fiskejournalen vid allra minst 1 tillfälle länkat till/publicerat/promotat exakt samma sak. En kalender med bilder på nakna människor i fiskeposer. Enda skillnaden var att det var bilder på män. Och den kalendern fick minsan ett varmt och hjärtligt mottagande, massa människor kom med positiv respons och gav en massa kredd till grabbarna som medverkat för att dom gjort en kul grej och bjudit lite på sig själva. Orden "nidbild" eller "porr" yttrades inte en enda gång! Men nu när det är fråga om bilder på kvinnor blir det ett helt annat ljud i skällan. Bilder på nakna fruntimmer är "skamligt", "pinsamt" och allmänt osmakligt. Bilder på nakna män är helt ok, men likadana bilder på kvinnor är fullständigt tabu. Med andra ord: Ni gör skillnad på folk och folk enbart pga kön. Och vet ni vad det är pojkar och flickor?? Det är själva definitionen på sexism!! Så lägg ner det jävla gnället, om inte för bildernas egen skull så åtminstone för jämlikheten som ni nu påstår att ni står för!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade världen sett annorlunda ut hade ditt resonemang haft bäring. Fundra lite kring maktstrukturer, och om det är skillnad på att sparka uppåt eller neråt. Du kan även fundera på detta med objekt och subjekt. Bara det att många reagerar, är skäl nog att fundera på varför det är så. Vad är själva syftet bakom bilderna? Förstår din reaktion, men den bottnar i ofullständig information.

      Radera
  3. http://www.utsidan.se/cldoc/varfor-kvinnor-inte-fiskar_958.htm

    SvaraRadera